2010. augusztus 17., kedd

Szintetizátorok, újítások

Zawinul rengeteg újítást tudhatott maga mögött a szintetizátorokkal kapcsolatban. Eleinte a felvételeken egy Sputnik hangszer hallható, majd a „Black Market” című lemezen már több szintetizátor ismerhető fel, mint pl. az Arp és a Moog. Ezeken különböző kapcsolásokat kellett végrehajtani, hogy más legyen a hangjuk. Ezeknek a hangszereknek a használatának elsajátítása felért egy külön hangszeren való játék megtanulásával. Nem csak a billentyűzetek mérete más, hanem a hangszínek is más és más játékstílust követeltek. Zawinul egyik sajátos ötletét egy Arp hangszeren valósította meg. Ennek a neve Inverted keyboard setup. A beállítás lényege a tükörmódszer volt. Egy C hang az C, de, ha egy hanggal lejjebb játszott egy H-hangot, akkor egy C fölötti Cisz hang szólalt meg. Ha lefelé haladt a billentyűzeten, akkor felfelé ívelő dallamot hallhattunk. Nagyon sok gyakorlást igényelt ez a fajta játékmód. A dallamnál még talán nem is olyan nehéz, de mikor harmóniát kellett lefogni, az nagyon nagy szellemi munkát igényelt. Mikor megkérdezték tőle, hogy ennek még is mi az értelme, ő azt válaszolta, hogy mindig reakció késszé válik az ember tőle, és mindig rengeteg meglepetést rejt önmagában. Az előnye egyébként ennek a módszernek, hogy teljesen máshova vezette el őt és ettől a hangzás más lett. Másfajta mozgást és másfajta tónust adott. Nagyon felgyorsította ez a fajta játék a gondolkodást. Mert míg például a jobb kezével egy másik klaviatúrán D-dúrt fogott, addig a balkezével az inverted billentyűzeten egy Esz- mollt kellett játszania. Jó példa erre a leghíresebb darabja a „Birdland”, amely talán a legnehezebb is. Míg balkézzel az alapot játszotta, addig a jobbal a témát kellett és a szólót. Mellette a dal alatt megszámlálhatatlan átkapcsolás történt, amit szintén ő vitt végbe.
A másik újítása egy hangszertalálmány volt, amit a Korg cég gyártott: a „PePe”. Ez egy melodikára hasonlított. A lényegét tekintve egy fúvós hangszer, amely mikrofonnal volt ellátva és egy gomb lenyomásával akár hat hangot is meg tudott szólaltatni. A legtöbb új hangszeréhez kapott programozási kulcsokat, így teljesen más hangokat tudott létrehozni a hangszerekből, mint egy átlagos zenész, aki a hangszerboltban megvette a hangszert. Ő ezeket mindig fel is használta és ettől teljesen egyedivé vált a hangzásvilága. Az egész zenekarra kiterjedt, hogy rövid időn belül a jazz klubokból a nagy stadionokban és rock-arénákba találták magukat. Ez azt eredményezte, hogy folyamatosan vissza tudták forgatni a pénzüket a technikai igények kielégítésére.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése